Een kijkje in de keuken van Schölvinck-Incasso 

 

Een nieuwe particuliere klant dient zich aan. Zij is bij een meubelzaak in Breda langs gegaan voor een bank. In eerste instantie zou deze uit vijf elementen bestaan, maar uiteindelijk besloot ze vier elementen te bestellen. Ze betaalde de factuur en de bank werd afgeleverd. Na een half jaar realiseerde zij zich dat de meubelzaak voor vijf elementen had gefactureerd en vroeg de teveel betaalde gelden terug. “Geen probleem”, antwoordde de eigenaar van de meubelzaak, “het recht zal zegevieren, ik ga het geld terugbetalen, alleen ben ik op dit moment druk, dus wil ik graag enig uitstel”. Op zich een merkwaardig verzoek, want hoeveel tijd kost hem om geld over te boeken, maar mijn klant ging akkoord. Helaas hield de meubelzaak zich niet aan de afspraken en gebeurde er niets. Ook niet nadat mijn klant hier nog eens telefonisch en schriftelijk om had gevraagd. Ten einde raad besloot ze mijn kantoor in te schakelen.

 

Meubelzaak


Ik schreef de meubelzaak aan en die reageerde als door een wesp gestoken. Het kwam er op neer dat hij zijn afspraken keurig was nagekomen, en volgens hem had mijn klant de termijn om geld terug te betalen laten verlopen. Ik heb vervolgens uitgelegd dat er sprake was van onverschuldigde betaling en dat ze haar geld wil terug hebben. De meubelzaak besloot het over een andere boeg te gooien en deed een schikkingsvoorstel: of hij zou alsnog het vijfde element leveren, of de helft van de teveel betaalde gelden terug betalen. Indien mijn klant niet akkoord zou gaan, moesten we maar procederen bij de kantonrechter. Ik ben niet akkoord gegaan met zijn voorstellen, al was het maar omdat de bank niet lekker zit, en heb nogmaals uitgelegd waarom hij de gelden moet terugbetalen. Verder heb ik hem er op gewezen dat het niet verstandig is om het tot een gerechtelijke procedure te laten komen. Tenslotte is de zaak klip en klaar, staat hij als ondernemer zwak tegenover een consument en gaat het hem ook nog eens veel geld kosten. Ik ben nog in afwachting van een antwoord, maar vrees dat hij nog een konijn uit de hoge hoed tovert om uit alle macht terugbetaling te voorkomen. Mijn vermoeden is namelijk dat hij het geld niet meer heeft. 

 

Home

 

Wilt u meer weten over het bovenstaande onderwerp, of heeft u andere vragen aan Schölvinck-Incasso? Dan kunt u mij bereiken via 06-46 40 63 26, of gebruik het formulier hieronder om contact met mij op te nemen. U krijgt binnen 24 uur een reactie op uw e-mail.

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.