De meest gebruikte smoezen bij wanbetaling

             

Volgens een artikel in ‘Business Compleet’ kun je wanbetalers vaak in twee categorieën indelen: zij die niet willen betalen en zij die niet kunnen betalen. Volgens de auteur zorgen wanbetalers die niet willen betalen vaak voor serieuze problemen en gebruiken geregeld smoezen.

 

Ik zou het simpeler willen stellen: iemand kan vergeten een factuur te betalen. Misschien is de factuur wel ontvangen, maar in een verkeerde ordner gestopt of per ongeluk tussen het oud papier terecht gekomen. Wanneer die personen een herinnering ontvangen, zullen ze gelijk betalen.

 

Wanneer na het versturen van een herinnering nog steeds niet wordt betaald, moet er bij de schuldeiser een belletje gaan rinkelen, want waarom betaalt men niet?

 

Grote smoezenboek


 Op zo’n moment wordt het tijd om telefonisch bij de klant te informeren wat er aan de hand is. Volgt dan een smoes uit het ‘grote smoezenboek’, dan weet u voldoende en wordt het tijd om maatregelen te nemen. Die maatregelen kunnen zijn dat wanneer u regelmatig levert, u deze leveringen opschort of stopt. Daarnaast dient u juridische maatregelen treffen door een ingebrekestelling te versturen. Hiermee geeft u een duidelijk signaal af dat uw klant een laatste kans heeft om zonder verhoging van rente en kosten te betalen.

 

Ik weet wel dat dit enige nuance behoeft, want bij bijvoorbeeld een langdurige klantenrelatie spelen commerciele belangen een rol, maar ook een vaste klant kan in financiele problemen raken. En het is aan u om te voorkomen dat u daarin wordt meegezogen. Het is misschien een ‘open deur’, maar toch..

 

Home


Wilt u meer weten over het bovenstaande onderwerp, of heeft u andere vragen aan Schölvinck-Incasso? Dan kunt u mij bereiken via 06-46 40 63 26, of gebruik het formulier hieronder om contact met mij op te nemen. U krijgt binnen 24 uur een reactie op uw e-mail.

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.