Het nut van algemene voorwaarden


Algemene voorwaarden zijn niet het eerste waar je aan denkt wanneer men gaat ondernemen. Toch zal elke ondernemer vroeg of laat te maken krijgen met een ontevreden klant die bezwaar maakt over een punt dat niet in het standaard contract verwerkt is. Het is onmogelijk om in een offerte alle mogelijke scenario's af te dekken. Vandaar dat er algemene voorwaarden zijn bedacht.

 

Algemene voorwaarden worden door veel bedrijven gebruikt. Zij vervullen een nuttige functie in het rechtsverkeer en maken het mogelijk ook voor niet-juristen overeenkomsten te sluiten, waarin aandacht wordt besteed aan zaken waaraan een niet-jurist wellicht niet direct zou denken. Voorwaarden kunnen heel kort zijn: "ruilen binnen 8 dagen met kassabon", of zoals bij garderobes, waar de eigenaar van de garderobe zijn aansprakelijkheid voor zoekraken van kledingstukken uitsluit. Voorwaarden kunnen ook zeer uitgebreid zijn, zoals bijvoorbeeld in de bouw wel voorkomt.

 

Vooraf accepteren


Enkel het hebben van algemene voorwaarden is niet genoeg. Het is een veel voorkomende illusie dat wanneer u voorwaarden maakt en die deponeert bij de kamer van koophandel, de klant aan die voorwaarden gehouden is. Voor of tijdens het sluiten van een overeenkomst moet aan de klant vooraf duidelijk gemaakt zijn dat u ze hanteert. Deze zijn enkel geldig als u kunt aantonen dat u voldoende moeite hebt gedaan om de klant hierover te informeren. Dit kan bijvoorbeeld door vermelding op uw overeenkomst: `ik heb kennis kunnen nemen van de inhoud van de algemene voorwaarden van (uw bedrijfsnaam). Door ondertekening ga ik akkoord met de toepasselijkheid van deze voorwaarden´.

 

Wanneer voorwaarden niet vooraf geaccepteerd zijn door de ander gelden ze gewoon niet. In dat geval gelden de bepalingen van het burgerlijk wetboek.

 

Algemene voorwaarden regelen bijvoorbeeld:


  • Offerte (vrijblijvend of niet, termijn voor aanvaarding)
  • Betalingstermijn (bijvoorbeeld: binnen 14 dagen)
  • Betaling (betalingstermijn, incassokosten, rente)
  • Eigendomsvoorbehoud (eigendom gaat pas over na betaling van de factuur)
  • Garantie (zo ja, onder welke voorwaarden)


Hoe komt u aan algemene voorwaarden?


Wanneer u bent aangesloten bij een branchevereniging kunt u daar eens informeren. Laat ze anders opstellen (of controleren) door een jurist.

 

home

 

Wilt u meer weten over het bovenstaande onderwerp, of heeft u andere vragen aan Schölvinck-Incasso? Dan kunt u mij bereiken via 06-46 40 63 26, of gebruik het formulier hieronder om contact met mij op te nemen. U krijgt binnen 24 uur een reactie op uw e-mail.

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.