Een kijkje in de keuken van Schölvinck-Incasso 


Wanbetalers weten kennelijk wanneer ik met vakantie ben, want wanneer ik terugkom zie ik dat er een aantal hun wekelijkse betaling niet hebben verricht. Ik schrijf ze aan, waarvan de een reageert met de mededeling dat hij toevallig in die twee weken onvoldoende omzet had, waardoor hij even niet in staat was om te betalen. Hij maakt het deels goed door gelijk een eerste betaling te doen, het is weliswaar niet voldoende, maar het begin is er en hij belooft de achterstand in de loop van deze week aan te vullen. Een andere wanbetaler maakt alsnog drie termijnen over.

                 

Particuliere klant

 

Voor een particuliere klant ben ik bezig met het opstellen van een dagvaarding. Zij heeft een bankstel gekocht en na levering de factuur keurig op tijd betaald. Na een tijdje kwam ze er achter dat de leverancier teveel had berekend. Ze heeft hem gebeld en na een verontschuldiging deed hij de toezegging de gelden terug te betalen. Er was iets aan de hand met zijn administratie waardoor het iets langer zou duren. Te goeder trouw gaf ze hem nog een maand de tijd om zijn toezegging na te komen, maar er gebeurde niets. Ook niet nadat ze herhaaldelijk had geïnformeerd waar het geld bleef. Het zou er nu toch echt aankomen, maar niets was minder waar.


Ze besloot ten einde raad mijn kantoor in te schakelen. Ik schreef de leverancier aan, die zich opeens in hele rare bochten begon te wringen: mijn klant had maar eerder aan de bel moeten trekken, opeens wilde hij nog een bank gaan leveren, wist hij niet meer welk bedrag er precies terugbetaald moest worden en bood hij aan ongeveer de helft van het onverschuldigd betaalde bedrag over te maken. Ik ging niet akkoord en voor de zekerheid had ik mijn klant er op gewezen dat indien er een busje met een bank voor de deur zou verschijnen, zij die bank niet moest accepteren. Ik heb van alles geprobeerd om de leverancier er van te overtuigen dat hij toch echt het geld van mijn klant moest terugbetalen, maar hij wilde niet luisteren. Inmiddels is hij met vakantie. Mijn klant vermoed van haar geld. Wanneer hij terugkomt ligt er een dagvaarding op de deurmat. Kan hij aan de kantonrechter uitleggen waarom hij niet betaalt.

 

Koffiemachine  


Ook voor een andere klant ben ik een dagvaarding aan het opstellen. Ze heeft het huurcontract van een koffiemachine beëindigd. De verhuurder weigert echter de borg terug te betalen, zo lang die nieuwe huurder van de koffiemachine de borg niet heeft betaald. Het ging zelfs zover dat de verhuurder beweerde dat mijn klant de borg maar bij de nieuwe huurder moest innen. Daar is juridisch geen enkele grondslag voor en de verhuurder moet mogelijke problemen met de nieuwe huurder niet proberen af te schuiven op mijn klant.


Inmiddels hebben zowel mijn klant als ik meerdere malen om terugbetaling gevraagd, maar kunnen we concluderen dat dit niet vrijwillig zal gebeuren. Daarom heeft mijn klant mij toestemming gegeven om de verhuurder te dagvaarden voor het kantongerecht. Dit betekent dat er extra kosten ontstaan, die ook op de verhuurder verhaald worden. Tenslotte is hij degene die mijn klant er door zijn weigerachtige houding toe dwingt om deze maatregelen te nemen.

    

Home


Wilt u meer weten over de bovenstaande onderwerpen, of heeft u andere vragen aan Schölvinck-Incasso? Dan kunt u mij bereiken via 020 – 622 4632, of gebruik het formulier hieronder om contact met mij op te nemen. U krijgt binnen 24 uur een reactie op uw e-mail.

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.