Het kwijtraken van post tijdens het vervoer door PostNL levert tegenover een postbushouder geen wanprestatie op.

 

Pro Vista is een onderneming die zich bezighoudt met financieel fulfilment, wat betekent dat zij onder meer de orderafhandeling verzorgt voor postorderbedrijven. 

 

Om orders te kunnen ontvangen en verwerken heeft Pro Vista in 2017 en 2018 in totaal vier postbusovereenkomsten gesloten met PostNL. Hierdoor kan Pro Vista haar post ontvangen in door PostNL beheerde postbussen op de postbuslocaties Veldhoven, Nuenen, Son en Helmond. 

 

Pro Vista heeft zich er bij PostNL vanaf medio juli 2017 meermaals over beklaagd dat zij vaak minder poststukken in haar postbussen ontving dan er volgens de notificaties door PostNL zouden worden bezorgd. 

 

Pro Vista opperde een zogeheten ‘doorzendservice’, maar PostNL adviseerde dit niet te doen omdat het sorteren en apart houden van de post voor Pro Vista deze post vatbaarder zou maken voor diefstal. 

 

Een intern onderzoek door PostNL Security leidde in november 2017 tot ontslag van en aangifte tegen een chauffeur, werkzaam op de locatie Best, van wie was vastgesteld dat hij poststukken voor onder andere Pro Vista had weggenomen voordat deze werden afgegeven voor distributie. Dat leidde tot verbetering, maar Pro Vista bleef klagen over het niet overeenkomen van het aantal ontvangen poststukken met de verstuurde notificaties. Een sluitende verklaring voor deze verschillen kon PostNL niet geven. 

 

Pro Vista heeft PostNL aansprakelijk gesteld wegens het niet (correct) nakomen van de postbusovereenkomsten, en haar gesommeerd de nodige maatregelen te nemen en een doorzendservice in te schakelen. 

 

Per 13 oktober 2018 heeft PostNL voor Pro Vista de doorzendservice doorgevoerd, wat betekent dat de post voor Pro Vista vanuit het distributiecentrum in Best niet meer naar de postbus gaat, maar naar het door Pro Vista opgegeven bedrijfsadres in Eindhoven. Sindsdien ontvangt PostNL (vrijwel) geen klachten meer van Pro Vista. 

 

Het geschil

 

Pro Vista vordert dat de rechtbank voor recht verklaart dat PostNL toerekenbaar tekort is geschoten is de nakoming van de door Pro Vista bij PostNL afgesloten postbusovereenkomsten en daarom aansprakelijk is voor de daaruit voortvloeiende schade die Pro Vista heeft geleden en (nog) lijdt of zal lijden.

Beoordeling door de rechtbank

In deze zaak spreekt Pro Vista PostNL aan tot betaling van de schade die Pro Vista stelt te hebben geleden en nog altijd te lijden doordat tussen juli 2017 en oktober 2018 duizenden poststukken die voor haar bestemd waren, niet bij haar zijn aangekomen. 

 

Ook als er vanuit wordt gegaan dat er tussen juli 2017 en oktober 2018 (veel) poststukken die voor Pro Vista waren bestemd zijn verdwenen, betekent dit naar het oordeel van de rechtbank niet dat PostNL haar contractuele verplichtingen tegenover Pro Vista als postbushouder niet is nagekomen. 

 

Volgens Pro Vista zijn de poststukken vermist geraakt nadat ze bij het distributiecentrum waren opgeslagen en voordat ze in de postbussen van Pro Vista terechtkwamen. 

 

Naar het oordeel van de rechtbank betekent dit, anders dan Pro Vista meent, dat de poststukken vermist zijn geraakt tijdens het postvervoer en niet bij de uitvoering van de postbusovereenkomst. 

Postbusovereenkomst

 

De postbusovereenkomst houdt voor PostNL de verplichting in om een postbus beschikbaar te stellen en om de vervoerde poststukken ‘ter aflevering beschikbaar te houden’, zodat de postbushouder deze kan afhalen. Met PostNL is de rechtbank van oordeel dat deze verplichting  voor PostNL, om de poststukken voor Pro Vista als postbushouder beschikbaar te houden, pas een aanvang neemt vanaf het moment dat die poststukken in de postbus zijn afgeleverd. 

 

De geadresseerde, of deze nu postbushouder is of niet, heeft geen eigen recht op bezorging

 

Gelet op het voorgaande ziet de rechtbank geen grond om te oordelen dat PostNL haar contractuele verplichtingen tegenover Pro Vista als postbushouder niet is nagekomen en uit dien hoofde aansprakelijk is ter zake van de vermiste poststukken. 

De hierboven weergegeven casus is een samenvatting.  De volledige uitspraak is te vinden via de onderstaande link met rechtspraak.nl:  

 

https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBOBR:2020:6664&showbutton=true

 

Home

Wilt u meer weten over het bovenstaande onderwerp, of heeft u andere vragen aan Schölvinck-Incasso? Dan kunt u mij bereiken via 06-46 40 63 26, of gebruik het formulier hieronder om contact met mij op te nemen. U krijgt binnen 24 uur een reactie op uw e-mail.

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.