Oorzaken wanbetaling
Waarom betaalt de klant niet, zult u zich wel eens afgevraagd hebben
Grofweg zijn er vijf mogelijkheden:
1 - Financiële problemen
- Uw klant heeft geen geld
- Of te weinig geld, en besluit dat een andere schuldeiser voor gaat
2 – Betwisting
- Uw klant maakt bezwaar tegen de geleverde goederen of diensten
- Los van de vraag of dit terecht is, zal het voor uw klant aanleiding zijn betaling uit te stellen
- Mogelijk dat uw klant met zijn betwisting wacht tot het moment dat u aanmaning stuurt
- Dat is al een reden om daar niet te lang mee te wachten
3 – Administratieve tekortkomingen
- Uw klant heeft zijn administratie niet goed georganiseerd, waardoor hij geen aandacht heeft voor uw factuur
- U heeft uw zaken niet goed georganiseerd, waardoor u niet kan controleren of uw factuur al betaald is
4 – Tijd rekken
- De klant hoopt op rente voordeel
- De klant is laks en ziet wel wanneer hij betaalt
- De klant hoopt dat u `vergeet´dat de factuur nog open staat