"Hey, let's be careful out there"


Een legendarische uitspraak van politie sergeant Phil Esterhaus in de populaire tv programma 'Hill Street Blues'. Voordat de agenten de straat op gingen, maande Esterhaus zijn collega´s tot voorzichtigheid.



Moeten ondernemers ook voorzichtig opereren wanneer ze “de straat op gaan?”

 

Ik lees online een paar koppen van het Financieel Dagblad:

 

  • Huizenprijzen zakken verder weg
  • S&P dreigt vijf eurolanden af te waarderen
  • Ondernemers: geen goed moment om te starten

 

Signalen van gevaar. Het ziet er niet best uit. Waar moet u als ondernemer op letten?

 

Ik zou ten eerste maar eens nadenken over uw klant. Wat weet u over hem (of haar)? U laat uw klant op factuur iets bij u kopen, maar kunt u hem nog wel vertrouwen? Belangrijke informatie, want tenslotte moet hij uw factuur betalen. Misschien lijkt de klant op het eerste gezicht betrouwbaar, maar blijkt het daarna behoorlijk fout te zitten.

 

Zo had een opdrachtgever van mij op het kantoor van zijn klant werkzaamheden aan een database uitgevoerd. Tijdens deze werkzaamheden was er met vijftien personeelsleden behoorlijk wat bedrijvigheid om zich heen. De sfeer was door de houding van de directeur erg gespannen. Een directeur die nogal "bazig" over kwam. Ging piepen als een kind wanneer hij zijn zin niet kreeg. Die zo maar een weekendje naar New York vertrok. Na afloop van de werkzaamheden stuurde mijn opdrachtgever een factuur van € 1.500 waarover discussie ontstond, want de klant was niet tevreden over de uitvoering van de werkzaamheden. 

 

De factuur werd niet betaald, maar wel ontving mijn opdrachtgever een alarmerende bericht van een schuldhulpverlenend bureau:

 

Cliënte verkeert momenteel in grote financiële problemen. Momenteel zijn er verschillende faillissementsaanvragen ingediend. Naast verschillende preferente schuldeisers, heeft ook de Belastingdienst een vordering ter grote van ongeveer € 300.000,- op cliënte. Cliënte is voornemens een schuldakkoord met haar schuldeisers te treffen. Cliënte kan tegen finale kwijting 25% van de vordering aanbieden.

 

Einde bericht


Uit het meegestuurde overzicht bleek dat de schulden al bestonden op het moment dat mijn opdrachtgever de werkzaamheden uitvoerde. Hij was er door zijn klant in geluisd. Zeker na alle discussie voelde mijn opdrachtgever er weinig voor om met het voorstel akkoord te gaan. Dit zou betekenen dat zijn klant “vrolijk” door kon gaan met ondernemen, terwijl hij 75% van de vordering niet had betaald. Maar wat was het alternatief? Het alternatief was om niet akkoord gaan, maar dan was er zeer waarschijnlijk niets meer te halen.

 

Uiteindelijk ging mijn opdrachtgever knarsetandend akkoord. De gelden zijn inmiddels binnen en het dossier wordt gesloten.

 

Mijn opdrachtgever is gewaarschuwd. Door deze pijnlijke confrontatie heeft hij een les geleerd. Volgende keer zal hij goed opletten. Misschien moet hij dan betaling vooraf vragen of eerder stoppen met zijn werkzaamheden. Of tijdens het uitvoeren van de werkzaamheden eerder zijn conclusies trekken. Per geval dient hij dat in te schatten.

 

Niet alleen voor mijn opdrachtgever, maar ook voor u geldt:

 

"Hey, let's be careful out there. "

 

home

 

Wilt u meer weten over de bovenstaande onderwerpen, of heeft u andere vragen aan Schölvinck-Incasso? Dan kunt u mij bereiken via 020 – 622 4632, of gebruik het formulier hieronder om contact met mij op te nemen. U krijgt binnen 24 uur een reactie op uw e-mail.

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.