Misleiding van consumenten door Celldorado gaat Telfort wel degelijk aan.

 

Telefoonvordering wordt op geringe verbruikskosten na geheel afgewezen. Abonnee dacht op zijn mobiele telefoon eenmalig een spelletje te doen, maar door het opvragen van de eindstand bleek hij automatisch een duur abonnement aan te gaan. Daarvoor was niet gewaarschuwd. De consumentenautoriteit heeft de exploitant van het spelletje een miljoenenboete opgelegd. De stelling dat de telefoonmaatschappij niet verantwoordelijk is wordt verworpen. Misleiding van consumenten op grote schaal gaat de telefoonmaatschappij wel degelijk aan.

 

Oordeel door de kantonrechter

 

Bo heeft bij Telfort een abonnement gehad voor mobiele telefonie. Hierbij heeft hij drie facturen onbetaald gelaten. 


Op de facturen is totaal € 99,96 berekend voor sms-diensten. Telfort heeft gesteld dat Bo zich voor deze diensten heeft aangemeld door “OK” te sms-en naar shortcode 5028. Dat is een sms-dienst die wordt uitgevoerd door Celldorado. 


Bo heeft betwist dat hij zich voor deze sms-dienst van Celldorado heeft aangemeld. Hij dacht dat hij eenmalig een spelletje deed, maar door het opvragen van de eindscore werd automatisch een abonnement aangegaan. Dat is echter niet van te voren meegedeeld en evenmin is meegedeeld wat dat zou gaan kosten.   


Overigens is op het internet te vinden dat de Consumentenautoriteit aan Celldorado een boete van € 1.190.000,- heeft opgelegd wegens het op grote schaal misleiden van consumenten. Dat gebeurt door de suggestie te wekken dat het om eenmalige spelletjes gaat, terwijl de consument daarna vastzit aan dure sms-abonnementen. 


Telfort is wellicht niet verantwoordelijk voor deze misleiding op grote schaal, maar laat zich wel gebruiken om de gelden voor Celldorado te innen. Hier treedt Telfort op ten behoeve van Celldorado. Misleiding van consumenten door Celldorado gaat Telfort daarom wel degelijk aan.

 

Nu Bo zich niet heeft aangemeld voor ongevraagde sms-diensten van Celldorado op basis van een abonnement, dat niet geldig is afgesloten, hoeft hij voor die diensten niet te betalen. Dit onderdeel van de facturen wordt daarom afgewezen. 


Telfort heeft het contract beëindigd omdat twee facturen niet betaald werden. Daarvoor had Telfort geen reden, omdat Bo op goede grond niet wilde betalen. Daarom behoeft Bo de laatste factuur voor de schade van de tussentijdse beëindiging van het abonnement niet te betalen. 
Per saldo is Bo nog slechts € 4,81 verschuldigd.


Buitengerechtelijke kosten behoeft Bo niet te vergoeden, aangezien Telfort heeft getracht een veel te hoog bedrag te laten innen. 

 

De hierboven weergegeven casus is een samenvatting, de volledige uitspraak is te vinden via de onderstaande link met rechtspraak.nl:  

 

 

http://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBMID:2012:BY6918

 

 

 

Home

 

Wilt u meer weten over het bovenstaande onderwerp, of heeft u andere vragen aan Schölvinck-Incasso? Dan kunt u mij bereiken via 06 - 46 40 63 26, of gebruik het formulier hieronder om contact met mij op te nemen. U krijgt binnen 24 uur een reactie op uw e-mail.

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.