Informatieplicht bij koop op afstand

 

Gedaagde heeft bij Bol.com een matras besteld. Bol.com heeft het matras aan gedaagde geleverd en gedaagde heeft deze gehouden. 

 

Bol.com heeft gedaagde aangeschreven en hem gesommeerd om de kooprijs van € 197,95 te betalen. Gedaagde heeft dat niet gedaan. 

 

Daarom besluit Bol.com gedaagde te dagvaarden voor het kantongerecht. 

 

Oordeel kantonrechter

De wet bepaalt dat een handelaar het elektronische bestelproces zo moet inrichten dat de consument een aanbod pas kan aanvaarden als hem op niet voor misverstand vatbare wijze duidelijk is gemaakt dat zijn bestelling een betalingsverplichting inhoudt. 

 

Als de tekst op de bestelknop niet duidelijk is, geeft de wet aan de consument het recht om de overeenkomst te vernietigen. 

 

De kantonrechter overweegt dat uit de tekst "Bestelling plaatsen" op de bestelknop van Bol.com in samenhang met de direct rondom die knop zichtbare informatie, en het bestelproces dat gedaagde voor het bereiken van die knop heeft moeten doorlopen, voldoende duidelijk blijkt dat door op die bestelknop te drukken een betalingsverplichting wordt aangegaan.

 

Het gevorderde kan worden toegewezen. 

 

De hierboven weergegeven casus is een samenvatting. De volledige uitspraak is te vinden:  

 

https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBNNE:2022:3318&showbutton=true

   

Home

Wilt u meer weten over het bovenstaande onderwerp, of heeft u andere vragen aan Schölvinck-Incasso? Dan kunt u mij bereiken via 06-46 40 63 26, of gebruik het formulier hieronder om contact met mij op te nemen. U krijgt binnen 24 uur een reactie op uw e-mail.

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.